Ursa…

7 Dec

Jag orkar inte mer filosofi nu! Därför måste jag ha din hjälp! Vad säger du, vad är meningen med/om Livet!? :O

Btw Maddens as snygga nya tröja –>

2 Responses to “Ursa…”

  1. Johan December 7, 2009 at 10:12 pm #

    Jadu, Madden, du vet hur min tro är, lite si och så. Jag har en vrickad syn just nu, skulle väl kunna sammanfatta den kort.

    Alla har inte en mening med livet. Jag vet att jag låter tragisk och pessimistisk när jag säger det, men det är vad jag tror. De som lever, har en mening med livet, och när denna mening är fullbordad, dör man.

    Säg då att herr Sverker Andersson, 97 år och dement, lever ett glatt liv. Varför gör han det? För att hans mening med livet inte är fullbordat än. Vad det än är, är det inte fullbordat.

    Elsa Hammar, 19 år, går och handlar åt Sverker. Hon jobbar inom hemtjänst. När hon har handlat klart, går hon tillbaka till Sverker och hjälper honom att packa in sina varor i kylskåp, frys och skafferi. När hon är klar med det, går hon ut till sin bil och startar den. Hon kör iväg. Minuten senare träffar en atombomb hennes bil, och KABOOOM, där dog hon. Men bara hon. Varför? Hon hade fullbordat sin mening; handla åt Sverker.

    Alla personer har olika meningar med livet; det gör oss unika. Meningarna kan vara allt från att äta en korv med bröd till att bli USA’s president och skipa världsfred.

    Det jag försöker säga är att om man fullbordar sitt livs mening dör man, och det behöver INTE vara en naturlig död. Nu tog jag ett extremt dödsexempel, men det är bara för att visa klarheten i min teori.

    Hoppas detta kan hjälpa dig.

  2. Madden December 7, 2009 at 10:43 pm #

    Tack Johan ❤ Det är mycket till hjälp!

    Men Du tror fortfarande att man måste leva så lyckligt som möjligt mendans vi ändå är här?

    Du tror lite på att ödet har vår mening med livet i handen, och när vi väl har uppnått det som ödet/Gud (kanske) har givit oss, så är det slut.

    Jag förstår så klart din tanke och den är nog inte så himla pessimistisk ändå, enligt din teori har vi ändå en mening med vårat liv. Men i Fall vi tar en känd Filosof som heter Kierkeegard så säger han "häng dig så ångrar du dig, hänger du dig inte så ångrar du dig också. Vad du än väljer så kommer då att ångra dig…" Du säger inte att det är på det viset?

Leave a comment